Recensie: Sinterklaas

Recensie: Sinterklaas

Charlotte Dematons is één van Nederlands beste illustratoren. Ze is bekend van haar zoekboeken met prachtige gedetailleerde illustraties. In 2007 bracht ze Sinterklaas uit met daarin op elke bladzijde een ander tafereel van Sinterklaas en zijn Pieten. Een grote boot, het pietenhuis, een hulpsinterklazenbladzijde waarin allerlei sinterklazen zich aan het klaarmaken zijn om op pad te gaan. Op elke bladzijde kun je op zoek naar een aantal standaardfiguren zoals de Hoofdpiet, Sinterklaas, de Snoeppiet en Dematons’ eigen kat Witje.

Maar, zoals in 2007 nog de norm was, bevatten de illustraties ouderwetse Zwarte Pieten. Dematons heeft, net als heel veel mensen gelukkig, ingezien dat dit niet meer van deze tijd is. Het sinterklaasfeest en haar boek hadden een upgrade nodig. Dat heeft ze gedaan door het oude boek uit de handel te halen. Ze besloot niet een nieuw boek te maken, wat waarschijnlijk makkelijker geweest was, maar het oude boek aan te passen voor de wereld van nu. Met niet alleen pieten in alle huidskleuren, maar ook met zonnepanelen op de daken. Het standbeeld van Sinterklaas voor het grote pietenhuis is nu vergezeld door zijn piet, want ze doen het immers samen. Pieten in een rolstoel, oude pieten, kleine pieten en pietjes die stiekem zitten te snoepen; op elke bladzijde is enorm veel te zien en te ontdekken.

Ik vind het een mooie manier om te laten zien hoe het kan. Hoe het was willen we niet meer, maar met een beetje tijd en wilskracht kunnen we het zo maken dat het voor iedereen weer prettig voelt. Een aanrader voor elke boekenkast en heerlijk om op een koude regenachtige decemberdag met een kop thee en een stuk zelfgebakken speculaas rustig te bekijken, met elkaar of alleen.

Helaas was de eerste druk binnen een paar dagen totaal uitverkocht, dus is dit een prachtig cadeautje voor in de schoen volgend jaar.

Charlotte Dematons – Sinterklaas
Uitgeverij Dematons, 17,95