Keti Koti en het hele jaar door lezen

Keti Koti en het hele jaar door lezen

1 juli vieren we de afschaffing van slavernij in Nederland. In 1863 kregen ruim 45.000 slaafgemaakte mensen hun vrijheid. Dit is een belangrijke dag om te vieren. Maar: bewust bezig zijn met diverse verhalen is iedere dag van het jaar belangrijk, ook voor kinderen. Boeken zijn daar een mooi middel voor.

Waarom doet het ertoe om verhalen en (prenten)boeken te delen met kinderen? Boeken geven hun een mogelijkheid om verhalen, geschiedenis en stemmen te ervaren van allerlei achtergronden. Verschillende perspectieven en ervaringen verruimen hun wereld. Dr. Rudine Sims Bishop, professor in de literatuur en “de moeder van multiculturele kinderboeken”, spreekt over spiegels, ramen en glazen schuifdeuren.

Spiegelboeken zijn boeken die verschillende aspecten van de lezer reflecteren. Is de hoofdpersoon van dit prentenboek ook een meisje, ook wit, ook een kind van een papa en mama, ook immigrant, ook moslim, ook bekend met sabbat? Dan spiegelen deze boeken de ervaringen van het kind dat zich daarin herkent. Dit geeft bevestiging en vertelt het kind dat zijn of haar verhaal ertoe doet. Het kan ook een kijkje geven in wat zij kunnen zijn of worden. Een vrouwelijke piloot? Een zwarte president? Dit is belangrijk om te laten zien.

Boeken die ramen zijn, geven een kijkje in een andere wereld, nieuwe perspectieven, ervaringen en interesses. Het kan kinderen uitdagen tot nieuwe meningen en hen iets leren over verschillende sociale omstandigheden. Het helpt hen ook om kansen in anderen te zien. Een verhaal over een kind in een rolstoel dat de held is, laat niet alleen dat kind zien wat er allemaal mogelijk is, maar ook al zijn vriendjes en vriendinnetjes. Als een kind enkel boeken leest die als spiegel werken, krijgen ze een scheef beeld van de wereld. Dan missen ze dat andere kinderen ook stoer, sterk, mooi, bijzonder en uniek kunnen zijn.

De glazen schuifdeur geeft een kijkje in andermans leven en nodigt je uit om naar binnen te stappen. Als we willen werken aan een gelijkere wereld, kunnen we niet vroeg genoeg beginnen. Kies vaker boeken die ramen zijn, bespreek met de kinderen hoe deze personages anders zijn, maar ook hoe ze op ons lijken. Vier Keti Koti door te werken aan de volgende generatie van begrip voor de ander.